Jak dbać o ciało w ciąży?

Ciąża to wyjątkowo trudny okres w życiu kobiety. Choć zwykle towarzyszy mu wielka radość, odczuwamy również przykre dolegliwości fizyczne, niepokój o zdrowie dziecka, jak i lęk o zmiany w ciele, które wiążą się ze “stanem błogosławionym”. Jednak bycie w ciąży nie oznacza, że powinnyśmy przestać o siebie dbać! To, czym jest kobiecość, często wiąże się nie tyle z samym wyglądem, co właśnie z umiejętnością zadbania o własne ciało i zdrowie.

Dieta w ciąży

Dieta w ciąży jest niezwykle ważna, a sama ciężarna musi zrezygnować z wielu rodzajów pokarmu. Choć wiele kobiet przez kilka miesięcy odczuwa wyjątkową chęć na słodycze i kaloryczne przekąski warto pamiętać, że nie tylko wpływają one na naszą wagę, samopoczucie i zdrowie, ale mogą prowadzić m.in. do wystąpienia groźnej dla nas i dla dziecka cukrzycy ciążowej. Dieta w ciąży opierać się powinna na warzywach, gotowanym lub pieczonym mięsie, owocach, dobrym jakościowo nabiale i zdrowych, pełnoziarnistych produktach. Mimo zwiększonego apetytu nie zaleca się również jedzenia ponad normę! W pierwszym trymestrze nie powinnaś więc zwiększać podaży kalorycznej, zaś w kolejnych miesiącach zapotrzebowanie zwiększa się o około 500kcal. Unikaj słodyczy, niezdrowych przekąsek, produktów przetworzonych i smażonego na głębokim tłuszczu jedzenia.

Aktywność w ciąży

Zdecydowana większość kobiet w ciąży może uprawiać umiarkowaną aktywność. Wskazane są przede wszystkim spacery i marsze, nawet w trzecim trymestrze możesz korzystać z basenu, uprawiać jogę i chodzić na specjalne zajęcia grupowe dostosowane do potrzeb kobiet ciężarnych. Unikaj forsowania się na siłowni i biegania, zrezygnuj ze sportów ekstremalnych i kontaktowych, które grożą niebezpiecznym dla dziecka urazem. Pamiętaj, by przed rozpoczęciem aktywności skonsultować się ze swoim lekarzem prowadzącym.

Dbanie o ciało w ciąży

Choć dodatkowe kilogramy zawsze możesz zrzucić po ciąży, warto zminimalizować ryzyko wystąpienia rozstępów, które są zdecydowanie trudniejsze do wyeliminowania. Używaj specjalnych szczotek do złuszczania naskórka, regularnie nawilżaj i natłuszczaj skórę, szczególnie w górnych partiach ciała. Możesz zakupić specjalne olejki dla kobiet w ciąży lub odżywcze balsamy, które zapobiegną powstawaniu rozstępów. Pamiętaj, że na kondycję skóry wpływają nie tylko zabiegi, ale również zdrowa dieta, odpowiednie nawodnienie organizmu oraz aktywność fizyczna.