Kurs relaksacji, lekcja 5

Posted on Posted in kurs relaksacji

Relaksacja poprzez oddech jest bardzo skuteczną metodą uwalniania się od nerwic wegetatywnych. Uzdrawia i transformuje nasze emocje, wyrabia poczucie wewnętrznego spokoju i wiary w siebie. Dzięki temu ćwiczeniu odkryjemy nowe doznanie spokoju, komfortu, bezpieczeństwa i witalności. Dojrzałość emocjonalna, która pojawia się wskutek praktykowania relaksacji oddechowej sprzyja polepszeniu jakości kontaktów z ludźmi.

Zazwyczaj nie pamiętamy o swoim oddechu i nie potrafimy przez kilka minut go obserwować. Sama obserwacja oddechu transformuje i uzdrawia napięcia emocjonalne. Świadomy oddech to, po pracy ze swoimi mięśniami, kolejny stopień relaksacji. Metody te doskonale dopełniają się. Podczas praktykowania poszczególnych technik zwiększamy spójność naszej osobowości, uzdrawiamy relację ciało-emocje-umysł-sfera duchowa.

Relaksacja poprzez oddech oddziałuje bezpośrednio na nasze reakcje emocjonalne i pozwala odczuwać „tętno życia”, podczas gdy napinanie i rozluźnianie mięśni oddziałuje istotnie na emocje w sposób pośredni.

Podstawowa życiowa obserwacja zależności oddechu i emocji to:

  • zdenerwowanie, strach, poirytowanie, dyskomfort psychiczny powodują spłycenie i zwiększenie tempa oddechu
  • odprężenie, stabilność, mocne osadzenie w sobie sprawiają, że oddech staje się przyjemny, naturalnie pogłębiony i spowolniony. Mówimy wtedy, że ktoś „oddycha pełną piersią”.

Oddech w sposób bezpośredni oddziałuje na nasze emocje, ponieważ jest silnie związany z reakcjami wegetatywnymi ciała. Emocjonalne napięcie w klatce piersiowej wpływają na rytm i sposób oddechu, przez co również na rytm serca i krążenie oraz na poziom napięcia w układzie trawiennym i innych układach.

Oddech jest zatem połączeniem układu autonomicznego (działającego samodzielnie i sterującego somatyką – oddychamy nawet wtedy, gdy o tym nie myślimy) oraz wolicjonalnego (możemy także oddychać świadomie, wykonać kilka świadomych oddechów, czy np. na chwilę zatrzymać oddech).

Opis metody

Wykonujesz najpierw pulsację ciała lub napinanie i rozluźnianie mięśni.
Następnie przez kilka minut jedynie obserwujesz swój oddech. Zauważasz cztery jego fazy (wdech, krótkie zatrzymanie, wydech, krótki bezdech).
Nie narzucasz sobie żadnego tempa oddychania, a jedynie otwierasz się na przyjemność płynącą z oddechu – poczucie spokoju, komfortu, bezpieczeństwa – pojawia się to stopniowo i naturalnie – pod wpływem obserwacji. Wczuwasz się w rozluźnienie powstające w trzewiach (okolicy brzucha) i w klatce piersiowej.

Ćwiczenie

Zrelaksuj mięśnie poprzez pulsację lub napinanie i rozluźnianie techniką Jacobsona (poprzednie lekcje kursu). Usiądź wygodnie lub połóż się na kilka minut (np. 3-5 minut) i obserwuj swój oddech, który składa się z 4 odrębnych faz:

  • wdech,
  • krótkie zatrzymanie,
  • wydech,
  • krótki bezdech.

W czasie oddychania całkowicie rozluźnij mięśnie brzucha

  • przy wdechu – twój oddech schodzi płynnie do brzucha; czuj pobieranie nowego powietrza i ożywczego tlenu
  • przy wydechu puszczasz wszelkie napięcia w brzuchu i odczuwasz przyjemny komfort

Obserwuj i zauważaj, jak stopniowo napięcie w rejonie klatki piersiowej także zaczną się zmniejszać.

Oddychaj, płynnie, z przyjemnością i bez wysiłku. Rozluźnienie powoduje rozpuszczanie się blokad w dopływie tlenu do mózgu. Odczuwaj przyjemny komfort w głowie i w całym ciele.

Nie wytwarzaj żadnego specjalnego tempa oddychania. Poprzez obserwację oddechu umysł i ciało naturalnie odprężają się i wyciszają – uspokojenie, pogłębienie i wydłużenie oddechu pojawiają się samoczynnie.

Myśli

Przez te kilka minut nie myśl o niczym, jedynie podążaj swoją uwaga za oddechem.

Uświadom sobie, że oddech jest twoją podstawową funkcją podtrzymującą Cię przy życiu. Bez oddechu przeżyjesz jedynie kilka minut. Dlatego oddech to życie. Odczuwaj to.

Doceń wartość swojego oddechu. Odczuwaj w nim tajemnicę życia i ogromną wartość.

Wykonuj codziennie – 1 lub 2 razy dziennie – krótkie, trzyminutowe sesje obserwacji oddechu. Po po kilku tygodniach doświadczysz dosyć istotnego przekształcenia swojego życia emocjonalnego. Poczujesz się bardziej zestrojony z twórczą energią życia i uzdrowisz wiele nieświadomych, wegetatywnych napięć w swoim ciele.

tekst: Rafał Seremet, www.seremet.org
foto Aga Silska

2 thoughts on “Kurs relaksacji, lekcja 5

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *