Kurs relaksacji, lekcja 3

Posted on Posted in kurs relaksacji

Kolejną bardzo znaną i szeroko stosowaną w psychoterapii relaksacją jest metoda Jacobsona. Edmund Jacobson, amerykański psycholog i psychiatra interesował się psychosomatyką. Jako pierwszy zaadoptował metody relaksacji stosowane w jodze do psychoterapii, tworząc metody relaksacji progresywnej, biofeedbacku czy wreszcie metody określanej jego nazwiskiem.

Lekcja 3

Metoda Jacobsona polega na napinaniu i rozluźnianiu mięśni w sposób fizyczny. Podobnie, jak np. w ćwiczeniach hatha-jogi, gdzie poprzez przyjmowanie poszczególnych pozycji (asan) zaczynamy odczuwać, w jakim stanie napięcia są nasze mięśnie
i stopniowo rozwijamy zdolność coraz głębszego rozluźniania ich.

Pracując bezpośrednio z poziomem czuciowym, uczymy się odczuwania stanu naszych mięśni (czy są napięte, czy rozluźnione), co istotnie wpływa na zharmonizowanie emocji.

Sposób wykonania metody Jacobsona polega na kilkusekundowym naprzemiennym napinaniu poszczególnych grupy mięśni (starając się w tym czasie odczuć, czym jest napięcie oraz jakie rodzi to wrażenia w ciele) i rozluźnianiu ich (również obserwując wrażenia, gdy mięśnie są rozluźnione).

Ćwiczenie

Napnij na kilka sekund wszystkie mięśnie prawej ręki – odczuwaj je;
następnie rozluźnij na kilka sekund tę okolicę – obserwuj i odczuwaj
rozluźnienie.

Napnij na kilka sekund wszystkie mięśnie lewej ręki – odczuwaj je;
rozluźnij na kilka sekund tę okolicę – obserwuj i odczuwaj rozluźnienie.

W czasie napinania i rozluźniania nie musisz zaciskać krtani i wstrzymywać
oddechu – powinieneś oddychać naturalnie – wczuwając się jednocześnie we
wrażenia czuciowe swojego ciała.

Napinanie mięśni wykonuje się zazwyczaj przez 10 sekund,
rozluźnianie – przez 15 sekund.

Powtórz ćwiczenie w ten sam sposób z kolejnymi partiami ciała:
prawa noga
lewa noga
pośladki i miednica
brzuch (mięśnie brzuszne)
plecy i mięśnie grzbietu
mięśnie twarzy.

Za każdym razem napinasz i rozluźniasz – po kilka sekund; wczuwasz się we
wrażenia czuciowe, jednocześnie oddychając swobodnie i naturalnie.

Początkowo łatwiej wykonuje się ten trening napinania i rozluźniania mięśni
w pozycji leżącej. Z czasem, gdy nabierzesz wprawy, będziesz w stanie
wykonywać go także siedząc, czy nawet podczas jazdy autobusem.
Regularne wykonywanie ćwiczeń tego typu powoduje przywrócenie dobrego
czucia swojego ciała, co samo w sobie działa terapeutycznie.

W następnej lekcji zostaną przedstawione kolejne szczegóły dotyczące tej
metody oraz mechanizm jej oddziaływania.

tekst: Rafał Seremet, www.seremet.org
foto: Aga Silska

One thought on “Kurs relaksacji, lekcja 3

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *