Oszczędzaj swoje CO 2 – oddychaj przez nos!

Posted on Posted in zdrowie

Nie wiem jak Wy, ale ja z lekcji biologii w szkole wyniosłam przekonanie, że w procesie oddychania człowieka, fundamentalną rolę odgrywa tlen pobierany ze środowiska, przy jednoczesnym wydychaniu dwutlenku węgla (CO 2) jako produktu „odpadowego” oddychania. Czyli w głowie dziecka wówczas, powstała prosta konotacja – tlen jest dobry i potrzebny w jak największych ilościach, a dwutlenek węgla jest zły i trujący i trzeba się go raczej z ciała pozbywać. Otóż okazuje się, że nic bardziej mylnego.

Okazuje się, że naszym CO 2 nie ma co tak szastać i się go od razu bez umiaru pozbywać. Radziecki profesor, Konstantin Butejko (1923-2003), naukowiec, lekarz fizjolog, autor ponad 100 publikacji naukowych oraz wynalazków z różnych dziedzin nauk medycznych i technologii, udowodnił , bazując na wcześniejszych eksperymentach naukowych (m. in. J. Hendersona w 1909 roku), że główną przyczyną wielu chorób jest niewłaściwe oddychanie, skutkujące hiperwentylacją. Hiperwentylacja, z kolei powoduje zaburzenia metaboliczne, zmniejsza odporność, powoduje powstawanie alergii, itd.

Teoria ta opiera się na wiedzy o ogromnej roli biologicznej CO 2 w życiu człowieka.

Redukcja CO 2 we krwi, zwiększa połączenie tlenu z hemoglobiną krwi, utrudniając tym samym jego uwalnianie. Ograniczając więc przepływ tlenu do komórek (Efekt Bohra), powoduje ich niedotlenienie tj. hipoksję.

Podstawą metody prof. Butejki jest oddychanie przez nos. Zapytany kiedyś, jak często można oddychać przez usta, odpowiedział: „tak często, jak często jesz przez nos”. Oddech przez usta prowadzi do hiperwentylacji, zbyt dużej utraty zbawiennego CO 2, a to do uruchomienia biochemicznych procesów degenerujących zdrowie.

W badaniach naukowca, kluczowym wskaźnikiem zdrowia, była zawartość tlenu w organizmie. Aby to ustalić, opracował prosty test, który każdy może wykonać samodzielnie. Polega on na zmierzeniu tzw pauzy kontrolnej, czyli liczby sekund liczonej po wydechu do czasu, aż pojawi się pierwsza chęć zaczerpnięcia powietrza.

Instrukcja wykonania testu:

Usiądź wygodnie i rozluźnij się przez 5 minut. Odpręż mięśnie, szczególnie brzucha. Zrób lekki wdech i naturalny wydech (bez sztucznego i nadmiernego wyciskania powietrza) i zaciśnij nos kciukiem i palcem wskazującym. Stoperem policz czas wstrzymania oddechu. Zatrzymaj stoper w momencie, gdy poczujesz pierwszą chęć wzięcia wdechu. Ważne: Liczy się czas wstrzymania oddechu, bez pragnienia wzięcia wdechu. Jeśli poczujesz pragnienie, to znaczy, że należy wcisnąć STOP i sprawdzić wynik.

Po przeanalizowaniu przeszło 250 000 sowieckich i rosyjskich pacjentów Butejko z innymi lekarzami odkrył, że osoby, których pauza kontrolna wynosi odpowiednio:

  • 20-30 sekund, najczęściej nie cierpią na żadne poważne choroby i mają dość dobre zdrowie.
  • 40-60 sekund — bardzo dobre zdrowie.
  • powyżej 60 sekund, tzw. złoty standard Butejki – zdrowie idealne, super wytrzymałość; stan, w którym większość chorób fizjologicznie nie ma prawa się pojawić i rozwinąć. Osoba z parametrami na tym poziomie jest całkowicie zdrowa – ciśnienie krwi w normie, sylwetka wyprostowana, nie występuje cukrzyca ani kłopoty jelitowe i ma miejsce szereg innych, pozytywnych zmian w organizmie. Głównie przez to, że procesy biochemiczne, np. homeostaza, oddychanie komórkowe czy metabolizm, funkcjonują bez zarzutu.

Poprzez ćwiczenia oddechowe i zmiany głównych czynników stylu życia da się osiągnąć magiczny poziom 40 sekund w mniej niż 90 dni.

Dlaczego jeszcze oddychać przez nos?

Oddychanie przez nos nie tylko chroni nas przed hiperwentylacją, ale również:

1. Ociepla powietrze do 35 stopni Celsjusza, optymalnej temperatury dla ludzkich płuc.

2. Nawilża wdychane powietrze. Średnio człowiek robi 20,000 oddechów dziennie, więc oddychając nosem, organizm przyjmuje nawet 1 litr wody.

3. Zapobiega gromadzeniu się nadmiernych zanieczyszczeń w przestrzeni wokół ucha wewnętrznego.

4. Powoduje uwalnianie antybakteryjnych cząsteczek, pomagających oczyścić wdychane powietrze, a tym samym zwiększyć działanie układu odpornościowego.

5. Zwiększa drożność dróg oddechowych, podczas gdy oddychanie przez usta je zamyka.

6. Redukuje lęk, niepokój i podenerwowanie, ponieważ zwiększa poziom CO 2 we krwi, który działa rozluźniająco.

7. Aktywuje produkcję immunoglobuliny, zwiększając siłę układu odpornościowego.

8.Filtruje powietrze dzięki obecności cienkiej warstwy śluzu i drobnych włosków. Wychwytuje 95-99% cząstek kurzu, bakterii i wirusów.

Warto? No to ćwiczymy.

tekst: Magdalena Brejdygant
foto: Aga Silska

One thought on “Oszczędzaj swoje CO 2 – oddychaj przez nos!

  1. Od zawsze oddychanie przez nos jakoś instynktownie kojarzyło mi się ze spokojem. Rzadko oddycham jednak przez nos, bo rzadko bywam spokojny. Coś więc jest na rzeczy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *