Medytacja nawykowej życzliwości

Posted on Posted in mind w wielkim mieście

Uwielbiam ludzi życzliwych światu! Zresztą, kto ich nie lubi? Miło z nimi spędzać czas, są cudowni na deszczowe dni, ale także na słoneczną pogodę…
Ich obecność to zawsze wartość dodana. Zastanawiam się czasem, czy ludzie są życzliwi dla świata i dla innych, bo są szczęśliwi, czy też są szczęśliwi, bo są życzliwi? Odwieczne pytanie! Tak czy owak, życzliwość i poczucie szczęścia łączy wyraźna korelacja, potwierdzona wręcz badaniami naukowymi*.

Wiele do powiedzenia na ten temat ma mój ulubiony autor, Chade-Meng Tan, w mojej równie ulubionej książce, o której pisałam ostatnio – Search Inside Yourself. Otóż według Menga, relacje z innymi wymagają interpersonalnej inteligencji, a to już jest teren czarnego pasa i mistrzostwa tego pokroju. Autor, jako człowiek życzliwy właśnie, oferuje nam, zwykłym pracownikom na ścieżce poznania siebie, znakomity i prosty sposób wyrobienia w sobie nawyku życzliwości. Ćwiczenie to nie jest trudne, nawet może się wydać naiwne, ale tylko tym, którzy nigdy niczego takiego nie spróbowali…

Buddha mówił o tym tak: O czymkolwiek myślisz często i rozważasz to w myślach, w tę stronę kierować cię będzie twój umysł.

Innymi słowy, stajesz się tym, o czym myślisz.

Sama metoda jest bardzo prosta: zapraszaj jakąś myśl wystarczająco często, a stanie się nawykiem mentalnym.
Np. jeśli za każdym razem, widząc kogoś, będziesz w myślach życzył mu szczęścia, to w rezultacie to życzenie stanie się nawykiem i rozwinie w tobie instynkt życzliwości dla innych. Staniesz się życzliwą osobą. Życzliwość będzie widoczna w twojej postawie, wyrazie twarzy i w całym zachowaniu w stosunku do napotkanych osób. Ludzie będę uważali cię za atrakcyjną osobę właśnie z powodu tej cechy, a nie tylko z powodu zabójczej urody. Nieformalna metoda polega na wywoływaniu życzliwych myśli w zetknięciu z ludźmi, za każdym razem. Istnieje również formalny, usystematyzowany sposób praktykowania życzliwości, uznany przez wielu za niezwykle skuteczny.

Tutaj nazwiemy to: Tak Samo Jak Ja / Medytacyjna Praktyka Serdecznej Życzliwości**).

Praktyka jest dwustopniowa: dostrzeganie podobieństw i oferowanie życzliwości. Pierwszy stopień to praktyka „Tak Samo Jak Ja”, która ma nam przypominać jak bardzo inni są do nas podobni, z czego wyniknie mentalny nawyk uznawania równości.

Drugi stopień to znana już praktyka medytacyjna „Serdecznej Życzliwości”, gdzie nasze dobre życzenia dla innych tworzą nawyk życzliwości.

W trakcie treningu uczestnicy mogą pracować w parach, siedząc naprzeciw siebie, a indywidualnie wykonując to ćwiczenie, po prostu zwizualizujemy sobie osobę, na której nam zależy.

Przygotowanie

Usiądź w wygodnej pozycji, tak aby być czujnym i zrelaksowanym równocześnie. Zacznij od dwóch minut skupienia umysłu na oddechu. Pomyśl o kimś bliskim i drogim dla ciebie. (możesz uźyć fotografii lub video). Dodać należy, że to ćwiczenie działa równie dobrze albo jeszcze lepiej, gdy przedmiotem medytacji jest osoba trudna lub nielubiana przez ciebie.

Tak Samo Jak Ja

Teraz rozpocznij czytanie poniższego skryptu, robiąc pauzę na refleksję przy końcu każdego zdania.

  • Ta osoba (podstaw imię lub relację, np. mój mąż, moja mama) posiada umysł i ciało, tak samo jak ja.
  • Ta osoba ma uczucia, emocje i myśli, tak samo jak ja.
  • Ta osoba bywała w życiu smutna, rozczarowana, zła, zraniona lub zagubiona, tak samo jak ja.
  • Ta osoba doświadczyła w życiu bólu i cierpienia, fizycznie i emocjonalnie, tak samo jak ja.
  • Ta osoba chce się uwolnić od bólu i cierpienia, tak samo jak ja.
  • Ta osoba chce być zdrowa i kochana, mieć dobre relacje, tak samo jak ja.
  • Ta osoba chce być szczęśliwa, tak samo jak ja.

Serdeczna życzliwość

Teraz pozwól by pojawiły się życzenia.

  • Życzę tej osobie siły, nieograniczonych możliwości oraz wszelkiego wsparcia emocjonalnego, aby mogla sobie radzić z trudnościami na swojej drodze.
  • Życzę jej by była wolna od bólu i cierpienia.
  • Życzę jej by była szczęśliwa.
  • Ponieważ jest ludzką istotą tak samo jak ja.
  • Życzę każdemu, kogo znam, aby był szczęśliwy.

długa pauza

Zakończenie

Kończymy minutą odpoczynku dla umysłu, skupiając uwagę na oddechu. Największą zaletą powyżej przedstawionej praktyki jest to, że można jej użyć w dowolnej sytuacji dla uzdrowienia każdego związku z drugą osobą. Jest fantastycznie użyteczna w sytuacji konfliktu.

 

tekst: Teresa Wojciechowska
na podstawie “Empatia, Malpy w Neurofizjologii i Tango Umysłu”- Search Inside Yourself, Chade-Meng Tan.

foto: Aga Silska

 

*) K.E. Buchanan and A. Bardi “Acts of kindness and Acts of Novelty Affect Life Satisfaction”. Journal of Social Psychology, 2010.

**) Praktyka Serdecznej Życzliwości w przedstawionej tu formie jest adaptacją starej praktyki zwanej Metta Bhavana, Medytacja Serdecznej Życzliwości.

2 thoughts on “Medytacja nawykowej życzliwości

  1. Tego typu artykuly , czy nawet całe książki powinny stałą lekturą przez cały proces naszego życia, czyli od przedszkola po grób. Każdemu z nas to się zawsze przyda – choćby dla przypomnienia. WIELKIE DZIĘKI i proszę o kolejne części

    1. Dzieki za ten komentarz, mysle podobnie. Na drodze poznania siebie jestesmy „always beginners”, wiecznie poczatkujacy. Szansa kazdego z nas to otwartosc i dopuszczenie mysli, ze zawsze mozemy sie czegos nauczyc.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *