Kurs relaksacji, lekcja 8

Posted on Posted in kurs relaksacji

Relaks na poziomie mentalnym otwiera drogę do bardziej kreatywnego używania umysłu, pomaga na bardziej swobodne i naturalne posługiwanie się swoją wyobraźnią. Negatywne obrazy w naszym wnętrzu wpływają negatywnie na jakość naszego życia, nawet jeśli nie jesteśmy tego świadomi.
Dlatego warto poznać relaksację mentalną.

Ucząc się omawianych do tej pory technik relaksacyjnych, po pewnym czasie odczuwać będziemy budzenie się emocjonalnej harmonii, zaczniemy doświadczać bardziej pozytywnych i radosnych emocji, a w efekcie będziemy żyć autentyczniej i intensywniej. Pomocne w tym będzie połączenie relaksacji emocjonalnej z relaksem na poziomie mentalnym (umysłowym).

Istotą relaksacji mentalnej jest głębsze uświadomienie sobie własnej aktywności mentalnej. Liczy się samo świadome skupienie umysłu na jakiejś idei, a następnie rozpuszczenie tego obrazu (lub tej idei, myśli itp.) i pozostawanie przez chwilę w stanie spokoju.

 

Podstawowa technika relaksacji mentalnej

1. Wykonaj (np. przez pięć minut) relaksację według metody Jacobsona lub na podstawie innej opisanej do tej pory metody – wcześniejsze lekcje kursu relaksacji.

2. Po wykonaniu wprowadzającej relaksacji ciała i emocji, przejdź do obserwowania swojego umysłu. Wyobrażaj sobie przez chwilę jakiś przedmiot, np. jabłko, jego kształt, kolor, zapach. Utrzymuj taki obraz w swoim umyśle np. przez minutę.

Następnie wyobrażaj sobie, że rozpuszczasz w swojej wyobraźni ten przedmiot. Uświadamiasz sobie, że jest on jedynie twoim wyobrażeniem, i świadomie rozpuszczasz go. Przedmiot staje się coraz mniejszy (lub coraz jaśniejszy i coraz bardziej przeźroczysty) i w końcu znika w twojej wyobraźni. Pozostaje po nim jedynie pusta przestrzeń i odczucie spokoju. Obserwuj przez chwilę pozostające po wizualizacji odczucie przestrzeni (przestrzeni w umyśle), odczuwaj spokój.

Ćwiczenia

1. Wyobraź sobie kwiat, drzewo lub inną roślinę. Wyobrażaj sobie, że na kwiat przylatuje motyl (istotne jest tu wyobrażanie ruchu – np. niech motyl trzepoce skrzydłami), który przez chwilę zatrzymuje się na roślinie, chodzi po niej, a następnie odlatuje. Kwiat znowu pozostaje nieruchomy. Przez chwilę utrzymujesz wyobrażenie rośliny w swoim umyśle, a następnie – tak jak w poprzedniej wizualizacji – uświadamiasz sobie, że to tylko twoje własne wyobrażenie. Świadomie rozpuszczaj obraz rośliny w swoim umyśle, niech staje się ona coraz bardziej przeźroczysta, aż w końcu zniknie zupełnie z umysłu. Pozostaje tylko przestrzeń umysłu – twoja zdolność do myślenia, do bycia uważnym w stanie bez myśli. Przez chwilę przebywaj w takim stanie, poczuj spokój, odczuwaj wewnętrzną przestrzeń (w swoim umyśle).

2. Wyobraź sobie przez 1-2 minuty płomień palącej się świecy. W tym czasie nie myśl o innych rzeczach – jesteś całkowicie zaabsorbowany jedynie tym obrazem. W twoim ciele i psychice powstaje wtedy odczucie rozluźnienia i spokoju. Zakończ wizualizację i przez chwilę odczuwaj spokój.

Doskonalenie relaksacji emocjonalnej (np. metody Jacobsona, pulsacji lub innej) rozwija naszą zdolność do wizualizowania (czyli zdolność do utrzymywania świadomie wybranych obrazów w naszej wyobraźni).

Zazwyczaj na początku nauki, wyobrażenia (wizualizacje) wykonuje się mając zamknięte oczy. Jednak po pewnym czasie możliwe jest wizualizowanie przedmiotów i kształtów wyobraźni także przy lekko otwartych powiekach.

tekst: Rafał Seremet, www.seremet.org
opracowanie: Grażyna Nieznańska-Mikiciuk
foto: Aga Silska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *